Tierps Fjärrvärme: Fakturafel

En mindre del av Tierps Fjärrvärmes kunder har blivit drabbade av ett fel som har resulterat i ett inkassokrav från Visma Collectors. Detta inkassokrav har stoppats och drabbade kunder kan ignorera kravet.

Läs bakgrunden till problemet

Grunden till problemet är ett fel med autogirofilen/fakturorna som avser fjärrvärmeförbrukningen för april och maj 2017. Fakturorna det gäller har fakturadatum 20170504 samt 20170628. Dragningen via autogiro skulle ha skett 20170531 samt 20170630, men ingen dragning har gjorts.

Det som nu har hänt är att när fakturan från Tierps Fjärrvärme inte betalats i tid så har den automatiskt gått vidare till Visma Collectors som sedan skickat ut inkassopåminnelse.

Vad drabbade kunder ska göra

Drabbade kunder kommer att få ett utskick av oss inom kort med sina obetalda fakturor bifogade. Dessa fakturor ska betalas manuellt.

Drabbade kunder kan bortse från inkassokravet från Visma Collectors. Kraven är givetvis bortplockade från inkassobolaget och kommer inte att gå vidare till kronofogden.

Kunder som redan har betalat inkassokravet från Visma Collectors behöver inte betala de bifogade fakturorna i det kommande utskicket från oss. Dessa kunder kommer att få inkassobolagets avgifter tillgodo på februari månads faktura från Tierps Fjärrvärme.

Vi ber om ursäkt för de eventuella obehag detta har orsakat er som har blivit drabbade.